,

Blessure update: Hoe is het na een maand hardlooprust?

na rennen komt rollen :-) Is er leven na lopen?

Een paar weken vóór de marathon van Rotterdam begon mijn blessure: plantaire fasciitis (je kunt zeggen: beginnende hielspoor). De peesplaataanhechting onder mijn linker voet (hiel) is ontstoken. Gevolg: pijn. Mehhhh 🙁

♦ Lees hier hoe het begon met mijn blessure: ‘Hielspoor? Kan ik nog wel trainen?!’

♦ En hier kun je lezen hoe ik (eigenwijs!!) doortrainde voor de marathon: ‘Marathon training met een blessure

Inmiddels is de marathon anderhalve maand geleden, en heb ik nu zo’n twee-en-halve maand last van mijn blessure.

Hardlooprust

Ik heb na de marathon op 9 april nog een paar keer hardgelopen. In eerste instantie om ‘uit te lopen’ en ‘te herstellen van de marathon’. Maar daarna ook nog een paar keer omdat ik niet wilde toegeven dat ik echt een blessure had. #eigenwijs

Op 20 april sprak ik met een fysiotherapeut. Hij vertelde me dat mijn blessure alleen overgaat als ik echt hardlooprust neem.
Ik begon meteen een beetje tegen te stribbelen en ik probeerde ‘af te dingen’: Als ik nou rustiger ging lopen? Of misschien minder lang? Steeds korte stukjes? Aahhhhh toe??

Toen kreeg ik een PREEK:
Volgens de beste man zat een groot gedeelte van het probleem in mijn hoofd. Ik moest van hem een knop omzetten. Nu accepteren dat ik minimaal een maand niet zou rennen om het herstel positief te stimuleren.
Als ik eigenwijs zou blijven en door zou rennen, dan zou ik het alleen maar erger maken en er veeeeel langer mee blijven lopen.

Oei.

Al meerdere mensen hadden dit tegen me gezegd. Maar toen deze fysio het zo streng zei, kon ik eindelijk die knop omzetten.
Ik maakte een afspraak met mezelf:

Tot eind mei neem ik hardlooprust.

En dat ben ik nu aan het doen.

Niet rennen wel sporten

Natuurlijk ben ik wel aan het sporten. Ik hou niet van stil zitten 🙂 #stuiterstuiter
Dus ik fiets.
En ik zwem.
En ik Crossfit. Maar als er een stukje rennen in de WOD zit, vervang ik die voor roeien ofzo.

Wat doe ik om m’n herstel te bevorderen?

Van de fysio heb ik allerlei oefeningen en tips gekregen, die doe ik braaf:

  • Elke dag de pijnlijke plek masseren (met tijgerbalsem♥  want dan wordt m’n voet zo lekker warm-koud (is het nou warm of koud?) en het ruikt zo lekker)
  • De zere plek rollen over een fles of iets anders (een bevroren bidon!) . Ik rol nu dagelijks op dit houten rol-ding:

Dit rol-ding is goud

  • Niet (te veel) wandelen. Monster moet wel uit, dat snap je. Maar Jur is er gelukkig ook vaak om dat te doen.
  • Met m’n tenen op een traptrede, dan m’n hiel laten zakken en weer omhoog duwen.

En hoe gaat het dan nu?

Sinds afgelopen weekend voel ik verbetering!!
Eerst had ik bij het opstaan ’s ochtends al intense pijn (die eerste stappen… oioioi). Maar nu heb ik ’s ochtends veel minder pijn! Joehoeeee!!
Tijdens wandelen voel ik m’n hiel wel ‘zeuren’, maar minder dan eerst.

Kortom: HOERA!! Het gaat over!!!

Pas als het helemaal over is trek ik de champagne open, rustâââg 😉 En dan pas ga ik weer rennen.
Ik wil natuurlijk niet dat deze ellende weer terug komt.

 

Zeg, mede-hielspoor-ervaringsdeskundigen: hebben jullie nu ooit nog last? Ik hoor van sommigen dat het af en toe blijft ‘zeuren’, maar niet echt meer die snijdende pijn. Of zijn er ook mensen bij wie het he-le-maal weg is? GEEF ME HOOP.

Liefs! Nora

5 antwoorden
  1. San
    San zegt:

    Ha
    Ik heb nu geen last meer, maar een maandje niet hardlopen was bij mij niet genoeg…..ik heb zeker een half jaar shockwavetherapie gehad. Echt even volhouden hoor met rust nemen; dat is het dubbel en dwars waard!

    Beantwoorden
    • Nora
      Nora zegt:

      Een half jaar?! Oh jee… 🙁
      En die shockwave-therapie: hoe werkt dat? Is dat wekelijks? En pijnlijk?
      Ik hoop op spontaan herstel, maar als het nog lang duurt, dan klinkt shockwave (of een injectie van ’t een of ander) wel als een optie!
      Dank voor je tip, ik hou de hardlooprust nog even vol…
      x Nora

      Beantwoorden
  2. San
    San zegt:

    hai Nora,
    Dat het bij mij zo lang geduurd heeft, komt vooral omdat ik veel te lang ben doorgegaan, en dus geen rust nam….(klinkt herkenbaar toch…) Ik kreeg wekelijks shockwave. Aan het einde van de behandeling werd de frequentie lager. Eerst maakt de fysio een echo van je voet om de precieze locatie van de hielspoor te vinden, daarna krijg je met een soort ‘pistool’ schokjes tegen je hiel om de hielspoor te ‘verpulveren’. In het begin was het pijnlijk, maar het hielp uiteindelijk goed. Er is een hoop info online te vinden over shockwave. Waarschijnlijk weet je fysio er ook wel wat van, maar niet elke fysiotherapeut geeft het.

    Beantwoorden
    • Nora
      Nora zegt:

      Zo!! Best heftig lijkt me! Ben je er nu helemaal van af? Nooit meer last?
      Ik ga zéker navraag doen over shockwave therapie, klinkt heel effectief 🙂
      Dankjewel! xxx

      Beantwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] volgt, weet je dat ik graag loop. Rennen dus. Hardlopen. Maar je weet waarschijnlijk ook dat ik geblesseerd ben: hielspoor (eigenlijk: plantaire fasciitis, de aanhechting van een peesplaat op m’n hiel […]

Plaats een Reactie

Laat je reactie achter!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.