7 situaties die elke CrossFitter herkent | ik weet er alles van…

Het zal je niet ontgaan zijn, maar ik hou van CrossFit.
Dus JA, alweer een blog over CrossFit #waarhethartvolvanis

Of je nou een die-hard CrossFit beest bent, of gewoon een amateur CrossFit-wannabe (hoi!!), er zijn bepaalde situaties die elke CrossFitter tegenkomt. En de meeste zijn niet fraai… Er zullen mensen zijn die het raar vinden dat ik (en iedereen die Crossfit doet) dit zichzelf aandoet. Dat zou ik misschien ook vinden als ik niet zo dol was op CrossFit. Maar nu dus niet. Want dit HOORT erbij. Het maakt CrossFit EPISCH.
Ik heb mijn meest voorkomende (gênante) situaties op een rijtje gezet en ik denk zomaar dat ik niet de enige ben die dit meemaakt.

7 situaties die elke CrossFitter herkent.

Situatie 1. Je bent nooit tevreden met je PR’s

Het maakt niet uit met hoeveel kilo je je oude 1RM hebt verbeterd: je wilt altijd meer, harder, sneller, zwaarder.
Een random voorbeeld: je kan ein-de-lijk een (1!!) kipping pull-up!! Jeeee! Maar een paar seconde later ben je al niet meer tevreden en wil je er minstens 3 achter elkaar kunnen. Ok, dit was geen ‘random’ voorbeeld, dit was ik zelf. Maar je snapt wat ik bedoel. Met een PR ben je gewoon nooit tevreden, en als je eerlijk bent: dat ga je waarschijnlijk ook nooit worden.

Situatie 2: Je krijgt regelmatig een wallball in je gezicht.

Wallballs.. sowieso geen favoriet. Tijdens een setje wallballs komt er gegarandeerd een moment waarop je armen even afhaken. Je krijgt die unit nog net de lucht in, maar zodra de wallball op z’n hoogste punt is weet je het al: dit gaat pijn doen. In een soort slow-motion zie je die 4, 6 of 9kg op je af komen en het enige dat je kunt doen is incasseren. En hopen dat je je neus niet breekt.
En dan? Ik weet alleen hoe het bij mij gaat: ik kijk eerst of niemand heeft gezien hoe onhandig ik was (want: hashtag knullig), vervolgens wrijf ik even over m’n gezicht en check ik of er geen bloedsporen achterblijven op m’n handen (je weet maar nooit). Dan raap ik de wallball op en ga verder waar ik gebleven was. In de hoop dat ik dat ding deze keer wel kan opvangen.

Situatie 3. Je hebt striemen op je hele lijf dankzij de double-unders

Voordat je de double-unders echt goed onder de knie hebt, gaat er een lang traject van zelfkastijding aan vooraf.
Als je eenmaal een paar DU’s kan, maar nog niet zo pro bent dat je er 50 achter elkaar kunt, dan komt er hoe dan ook een moment dat het springtouw tegen je arm/ kuit/ been /BIL aan ketst: met een dikke, rode striem als gevolg 🙁

double unders placement WOD

Kijkkk hoe charming ik kijk tijdens double-unders 😉

Situatie 4. je hebt overal blauwe plekken….

Je sleutelbeen zit vol met blauwe plekken van de clean & jerks, of je hebt iets te enthousiast burpees gedaan met als gevolg: blauwe knieën of zelfs schaafplekken…  En dan heb ik het nog niet eens over je schenen: tijdens deadlifts zijn deze de sjaak.
De persoon die nog nooit een blauwe plek van CrossFit heeft gekregen, wil ik persoonlijk een medaille geven.

Situatie 5. …. en daar ben je trots op!

Hell yeah! Deze battle scars zijn het bewijs dat je keihard hebt gebikkeld!

Situatie 6. Je hebt handen waar een gemiddelde stratenmaker jaloers op is.

Ik schreef er al eerder een blogpost over: Crossfit handen… Je ontkomt niet aan dikke eeltplekken op je handen als je regelmatig aan CrossFit doet. Je kunt wel proberen om er iets aan te doen (klik maar op deze link) maar in no-time zijn je handen weer bezaaid met harde stukken eelt.
Ach. Het heeft ook wel wat. Behalve tijdens romantische avondjes….

Situatie 7. Je kunt tegelijkertijd kapot en intens gelukkig zijn.

Dat gevoel aan het einde van een WOD: goud!! Dat je helemaal kapot op de grond ligt. Zwetend, misschien kwijlend.
Uitgeput. Maar intens gelukkig, omdat de WOD voorbij is en je het toch maar mooi hebt geflikt! Je weet nu al dat je morgen met een hijskraan uit bed moet worden getakeld door de spierpijn. Maar toch ben je zielsgelukkig.
Ik denk niet dat ik dit gevoel kan uitleggen, maar ik gok dat iedereen die wel eens een WOD heeft gedaan dit herkent 🙂

En? Herkenbaar? Of heb jij hele andere CrossFit struggles? Ik ben benieuwd!

Liefs! Nora

 

7 antwoorden
  1. Dennis
    Dennis zegt:

    Karin, mijn vrouw die ook fanatiek crossfit, schiet vreselijk in de lach als ik je blog voorlees. Schot in de roos en dus blijkbaar erg herkenbaar

    Beantwoorden
    • Nora
      Nora zegt:

      Ha! Wat tof dat Karin ook CrossFit!! Bij CrossFit Gouda? Of zijn er meer boxen bij jullie in de buurt? Heel erg leuk! Vraag eens of ze ook meedoet met ‘the Open’ (CrossFit Games)?

      Beantwoorden
  2. Priscilla
    Priscilla zegt:

    Een aantal struggles heb ik nu met kickboxles. Lees: blauwe plekken, blij als de les voorbij is maar voldaan, niet tevreden met je laatste spar ronde en altijd beter willen worden. Denk gewoon dat het bad ass eigen is hoor 😜💪

    Beantwoorden
  3. Linda
    Linda zegt:

    Hee Nora,
    Wat een leuke post zeg! Zeer herkenbaar ook, want situatie 4 leidde me zojuist (na een wodje vol met cleans) naar je website. En wel met de volgende zoekwoorden: “sleutelbeen bescherming CrossFit”. En verrek ik herken je van de foto! Te grappig toch ! Het geeft me toch een beetje moed dat jij ook zo bent begonnen. Volgens mij stond jij deze week zelfs nog naast me toen ik tijdens de boxjumps bijna met m’n gezicht de box raakte. Die mis ik nog in je lijstje trouwens :p. Nu die Wallball in me gezicht nog….

    Beantwoorden
    • Nora
      Nora zegt:

      Ha Linda!
      Haha wat toevallig! En dank voor je leuke reactie! Tja battle scars van CrossFit… Volgens mij blijft dat, hoe vaak je ook traint.
      Heb je blauwe plekken op je sleutelbeen van de cleans? Lekker getraind dus!! Volgens mij ben jij hartstikke fanatiek bezig! Vind je CF leuk?
      Gelukkig struikelde je maandag niet echt tijdens je boxjumps: dit geeft echt nare wonden (heb ik gelukkig zelf nooit meegemaakt) en er zijn zelfs mensen in onze box die er wat hechtingen aan over hebben gehouden… Altijd goed opletten tijdens boxjumps.
      Succes met je blauwe plekken (best iets om trots op te zijn hoor!) en bereid je maar voor op nog meer striemen/ open handen/ blauwe plekken/ andere oncharmante dingen 😉 Dat maakt CrossFit EPISCH toch? haha! Tot snel in de box! xxx

      Beantwoorden
      • Linda
        Linda zegt:

        De blauwe(gele/bruine….) plek op mijn sleutelbeen is inderdaad te wijten aan de cleans. Ik moet toch een beetje opletten hoe ik gekleed ga, wil ik vragen voorkomen. Dus vandaar mijn zoektocht. De conclusie van mijn zoektocht is dat ik moet werken aan mijn techniek (hooghouden van mijn ellebogen). Maar op dit moment overtreft mijn plezier in CF vooralsnog de battle scar. Dus dat is zeker positief 🙂

        Tot snel!

        Beantwoorden

Plaats een Reactie

Laat je reactie achter!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.